העתיד חשמלי?
מכון מחקר אמריקאי ערך דו"ח תחזיתי אודות שוק הצמ"ה והמיכון החקלאי והעריך כי התחום שיצמח הכי הרבה הוא תחום כלי הרכב החשמליים. הכוונה לציוד היברידי (שילוב בין מנוע בעירה פנימית לבין מנוע חשמלי) ולציוד חשמלי בלבד, אשר לדעת עורכי המחקר יגדל בין השנים 2015 עד 2025 לכדי שוק של 50 מיליארד דולר. התחזית דנן פורסמה באתר MarketResearchReports.Biz תחת הכותרת "כלי רכב חשמליים לתעשיות התשתיות והבניין, החקלאות והמכרות – 2015-2025".
יצרניות ענק כמו קטרפילר, ג'ון דיר, קומטסו ואחרות כבר מציעות ציוד כבד היברידי, בעוד יצרניות קטנות יותר מציעות ציוד קומפקטי יותר שהוא כבר על טהרת החשמל בלבד. השימוש בכלי רכב שאינם מזהמים ושקטים הופך יותר ויותר לחובה באתרי עבודה סגורים או במרכזים אורבניים. בתנאים אלו החשמל נועד לאפשר 0 פליטת מזהמים וכמעט 0 רמת רעש. בתוך אלו נכללות גם במות ההרמה ההופכות לציוד נפוץ ומקובל יותר ויותר כאשר ההערכה היא שעד שנת 2025 רובן המוחלט יונע בחשמל בלבד.
באתרים פתוחים, בהם פועל ציוד כבד יותר, החשמל נועד לתרום לחיסכון בצריכת הדלק, יותר מאשר לדאוג לאוויר נקי ורעש נמוך. שם גם נדרש הרבה כוח והקונספט המקובל כיום של מנוע בעירה פנימית המשולב עם מנוע חשמלי (לא פעם כאשר מנוע הדיזל משמש כגנרטור, המניע את המנועים החשמליים המותקנים בצמוד לגלגלי הרכב). בשני תחומים אלו – של הציוד הקומפקטי יותר, החשמלי ושל הציוד הכבד, ההיברידי – מעריכים האנליסטים שמגמת הגידול והצמיחה תעלה בחדות בשנים הקרובות.
גורם נוסף שיטה את הכף לטובת אנרגיית החשמל הוא הסולר – נכון יותר: שינועו. רוב אתרי החציבה והכרייה הנם מטבע הדברים באזורים מרוחקים ולא פעם כאלו שהגישה אליהם היא קשה. בין אם מדובר פשוט במרחק גדול מהישוב הקרוב, בין אם מדובר באזור קשה לתנועה מבחינה טופוגרפית ולעיתים הבעיה היא בגובה הרב בו מכרות ואתרי כרייה ממוקמים. יוצא כבר כיום לא פעם ששינוע הסולר לאותם אתרים עולה יותר מהסולר עצמו. נתון זה מצטרף למלחמה הבלתי פוסקת של מפעילי אתרים כאלו, על הציוד הכבד הפועל בהם, כנגד עלויות הדלק והתחזוקה האדירות של ציודם.
כבר כיום יש במכרות רבים ציוד חשמלי המבצע משמות מסוימות וציוד היברידי או המונע באמצעות דיזל, המבצע משימות אחרות; למשל, במכרות בהם העופרות מועלות מתחתית המכרה הפתוח למעלה, הדבר נעשה יותר ויותר באמצעות מערכת רכבלים המופעלת חשמלית. יוקר הדלק ושינועו יחד עם חוקים ההולכים ונעשים נוקשים יותר בכל הקשור לפליטת מזהמים מניעים הקמת תחנות כוח חשמליות עצמאיות במכרות ובאתרי חציבה גדולים, שתספקנה את החשמל הנצרך על ידי הציוד הפועל באתרים אלו. תופעה זו תלך ותתרחב עם השנים, כך ההערכות, והיכולת למלא מצברים בקלות יחסית באתר העבודה, מבלי להזדקק לדלק לשם כך (שיניע את הגנרטורים המייצרים חשמל) יוסיפו עוד ניקוד לזכות המעבר לציוד חשמלי. החשמל יכול להגיע מטורבינות רוח או מפאנלים אלקטרו-וולטאים שיותקנו באתר. עורכי הדו"ח מאמינים כי תחום המכרות יופעל ברובו על טהרת החשמל, מהסיבות שהוזכרו, אך מדובר בתהליך שיארך עוד זמן מה, שיכלול איזונים והתאמות בין תעשיית המכרות לבין יצרניות הציוד הכבד.
בתחום המיכון החקלאי מעריכים האנליסטים כי נפח גדול של הטרקטורים החקלאים שייוצר עד 2025 יהיה על טהרת החשמל. בתוך כך מעריכים אותם עורכי דו"ח עתידני כי צורת ומבנה הציוד החקלאי ישתנו באופן ניכר, להתאמה לשימוש באנרגיית החשמל במקום מנוע הבעירה הפנימית ומערכות העברות הכוח המקובלות כיום, באופן שלא השתנה עקרונית עשרות שנים. דוגמא ראשונה המוכנה לייצור נראה בקרוב, במהלך תערוכת 'אגריטכניקה 2015' שתיערך בהאנובר/גרמניה בחודש הבא, עם השקת יצרנית הטרקטורים והמיכון החקלאי הגרמנייה Fendt את המגוב הראשון המופעל באמצעות מנוע חשמלי, כאשר את החשמל יספק הטרקטור המפעיל אותו, דרך יציאה מיוחדת מאחור, לצד היציאות ההידראוליות.
שמועות מזה מספר שנים מלמדות כי יצרנית המיכון החקלאי והטרקטורים הגדולה בעולם – ג'ון דיר – עובדת על פיתוח טרקטורים היברידיים וחקלאיים מזה מספר שנים במטרה להציע מוצר מוגמר לפני המתחרים.
אין ספק שתחום הציוד ההיברידי והחשמלי נמצא רק בתחילת הדרך, ואל לנו להיות מופתעים שזו המגמה, ושלא ניתן להתעלם ממנה. היתרונות הרבים שבהינע החשמלי המלא הוא המשולב (היברידי) ברורים כשמש, כאשר מה שמפריד בין אימוץ מלא של שיטות אלו לבין המשך ייצור כלים בעלי מנועי בעירה פנימית הוא רק עניין העלות של פיתוח וייצור ציוד כזה, וכמובן – זמן. אנו נמשיך לעקוב ולעדכן